Σύνδεση Ιόνιας Οδού με Αστακό
>> Τρίτη 8 Ιουνίου 2010
Ομόφωνα το νομαρχιακό συμβούλιο Αιτωλοακαρνανίας ενέκρινε χθες (Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010) την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου: «Σύνδεση Ιόνιας Οδού με Αστακό: Τμήμα Γέφυρας Γουριάς-Πλατυγιάλι».
Πρόκειται για τον δρόμο μήκους 13,2 χιλιομέτρων, που αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα που θα συνδέσει την Ιόνια οδό με το λιμάνι του Πλατυγιαλίου και τον Αστακό.
Θα περιλαμβάνει 5 γέφυρες, ενώ το εύρος του καταστρώματος του δρόμου θα είναι δεκατέσσερα (14) μέτρα με ωφέλιμο οδόστρωμα έντεκα (11) μέτρα.
Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η δημιουργία τριών κόμβων για Παλαιομάνινα, για Άγιο Δημήτριο και για Πενταλόφο-Λεσίνι, και δυο ακόμη που θα κατασκευαστούν στην συνέχεια στο ύψους του Πλατυγιαλίου αλλά και της Γέφυρας με την Γουριά.
Μια σημαντική παράμετρος είναι ... και η κατασκευή νέων παρακαμπτήριων μήκους τεσσάρων (4) χιλιόμετρων πέραν της διατήρησης της λειτουργίας μεγάλου τμήματος του σημερινού επαρχιακού δικτύου.
Στην τοποθέτησή του ο νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας Θύμιος Σώκος επεσήμανε τα εξής:
«Η σύνδεση του Δυτικού άξονα με το Πλατυγιάλι, τον Αστακό, τις Δυτικές ακτές του νομού, ένα έργο που οραματίστηκαν γενιές, παίρνει σάρκα και οστά.
Ένα έργο που μόνο θετικά προσφέρει στην περιοχή και το οποίο δεν ήρθε εύκολα.
Δώσαμε μάχη στο ΥΠΕΧΩΔΕ να αλλάξει η αρχική μελέτη του συγκεκριμένου δρόμου (Γουριά-Πλατιγυάλι) η οποία προέβλεπε την αναβάθμιση του υπάρχοντος δρόμου πάνω στην ίδια χάραξη η οποία ήταν εννέα χιλιόμετρα περισσότερα από τη νέα.
Αν δεν απαιτούσαμε από το ΥΠΕΧΩΔΕ την αλλαγή της μελέτης και τον προγραμματισμό των έργων, όχι μόνο δεν θα είχαμε όφελος αλλά μεγάλη σπατάλη πόρων.
Έχουμε εξασφαλίσει από το ΕΣΠΑ ένα αρχικό ποσό της τάξεως των 40.000.000 € και αμέσως μετά την παραλαβή της οριστικής μελέτης το έργο μπορεί να δημοπρατηθεί.
Η ολοκλήρωση της σύνδεσης του Δυτικού Άξονα με τις Δυτικές ακτές του νομού και σε συνδυασμό με τη βελτίωση της Παραϊόνιας οδού (από Αστακό έως Βόνιτσα), ένα έργο του οποίου την μελέτη προτείναμε για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ με το ποσό των 800.000 €, θα αλλάξει εντελώς την περιοχή, η οποία θα αποκτήσει μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες».
1 comments:
Καταραμένος ο Αστακός Αιτωλοακαρνανίας
Περιοχή, η οποία την τελευταία 25ετία αποτέλεσε το θέατρο για την υλοποίηση πολλών επενδυτικών σχεδίων. Ατελέσφορα τα περισσότερα, μετά και τις αντιδράσεις των κατοίκων για ορισμένα από αυτά, λόγω των σημαντικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων που θα είχαν: μονάδα καύσης τοξικών και χημικών αποβλήτων, μονάδα παραγωγής αμόλυβδης βενζίνης, ηλεκτροπαραγωγή από λιθάνθρακα κ.ά.
Τα έργα ολοκληρώθηκαν το 2006, ενώ προ διετίας η ΝΑΒΙΠΕ πέρασε στα χέρια τριών μεγάλων τραπεζικών ομίλων (Alpha, Εμπορική, Πειραιώς).
Σήμερα η περιοχή του Αστακού βρίσκεται μπροστά σε μία ακόμαŸ πρόκληση. Η τροποποίηση του χωροταξικού σχεδίου της Βιομηχανίας από τη ΝΔ, αναπροσανατόλισε το χαρακτήρα της ΝΑΒΙΠΕ σε ενεργειακό κέντρο και μετά την ακύρωση των σχεδίων για ηλεκτροπαραγωγή με τη χρήση λιθάνθρακα, προσέλκυσε το ενδιαφέρον επενδυτών από το Κατάρ, οι οποίοι αναζητούν περιοχή ναŸ κάψουν την περίσσεια LPG (υγροποιημένου μείγματος προπανίου - βουτανίου), το οποίο παράγεται από πετρέλαιο στη χώρα τους. Εκτός από τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής από LPG, 1.100 μεγαβάτ, σχεδιάζεται η κατασκευή σταθμών αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LPG και LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), αλλά και μονάδα παραγωγής βιοελαίων από άλγη.
Σύμφωνα με τον Ηλία Γεωργαλή, γιατρό, μέλος της Κίνησης Πολιτών Δυτικής Ελλάδας, για την αποδοχή της επένδυσης από τους κατοίκους, αναπτύχθηκαν μία σειρά μύθοι, οι οποίοι καταρρίπτονται τελευταία ο ένας μετά τον άλλο.Ο ισχυρότερους απ’ αυτούς, είναι οι 1.500 θέσεις εργασίας, οι οποίες σύμφωνα με την πρόσφατα εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), ανέρχονται μόλις στις 140, επεσήμανε. Αριθμός ελάχιστος, μπροστά σε όσες θα χαθούν σε τομείς όπως η γεωργία, η κτηνοτροφία, η αλιεία, ο τουρισμός, υπό το βάρος της ενεργειακής μονοκαλλιέργειας, που επιβάλλεται στην περιοχή.
Ένας άλλος μύθος που συνοδεύει τη συγκεκριμένη επένδυση –ύψους 3 δισ. ευρώ– είναι τα οικονομικά οφέλη για την εθνική οικονομία, αλλά και τα οφέλη για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας. Οφέλη τα οποία αμφισβητούνται έντονα, αφού σύμφωνα με τους σχεδιασμούς των επενδυτών, ελάχιστα χρήματα θα καταλήξουν σε ελληνικά χέρια, ενώ όσο αφορά στην παραγόμενη ενέργεια, αυτή θα κατευθύνεται στο σύνολό της προς την Ιταλία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η συγκεκριμένη μονάδα δεν έχει περιληφθεί στον Εθνικό Μακροχρόνιο Ενεργειακό Σχεδιασμό που κατατίθεται στη Βουλή κάθε χρόνο.
Την ίδια στιγμή που τα οφέλη για τους κατοίκους της περιοχής περιορίζονται, τα στοιχεία για το τίμημα που θα πληρώσει το περιβάλλον της περιοχής πολλαπλασιάζονται. Η συγκεκριμένη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής θα παράγει 15% περισσότερους ρύπους από εκείνους που θα παρήγαγε η μονάδα λιθάνθρακα.Οι ημερήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα ανέρχονται σε έξι χιλιάδες τόνους ημερησίως, το οποίο συνεπάγεται σε πρόστιμα ρύπων – τα επόμενα χρόνια– για τη χώρα, ύψους δεκάδων εκατ. ευρώ, σύμφωνα με υπολογισμούς του Ηλ. Γεωργαλή. Επίσης σύμφωνα με επιστολή (1/5/2010) του Δ. Παπανίκα, τέως καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών, προς το νομαρχιακό συμβούλιο Αιτωλοακαρνανίας, το περιβάλλον θα επιβαρυνθεί με επικίνδυνους (καρκινογόνους - μεταλλαξιογόνους) αέριους ρύπους, προερχόμενους από το LPG, θερμότητα (4 εκατ. κιλοβατώρες ετησίως) και υδρατμούς, με επιπτώσεις στο τοπικό μικροκλίμα, αλλά και ποσότητες LPG και LNG (προβλεπόμενες απώλειες 1% επί των διακινούμενων ποσοτήτων), η αποθήκευση των οποίων στη περιοχή αυξάνει τον κίνδυνο για Ατύχημα Μεγάλης Κλίμακας (κατηγορίας Σεβάζο). Ακόμα και η ίδια η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, διαπιστώνει ότι από τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα κατά τη λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων, επί 24ωρου βάσεως θα υπάρχουν συνεχείς και αδιάκοπες αρνητικές επιπτώσεις στο τοπίο, στο έδαφος, στα επιφανειακά νερά, στο ατμοσφαιρικό περιβάλλον, στο θαλάσσιο περιβάλλον, στο ακουστικό περιβάλλον και στη βιομηχανική ασφάλεια.
Δημοσίευση σχολίου