Στον "αέρα" το χρονοδιάγραμμα της Ολυμπίας Οδού
>> Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Δύο χρόνια περισσότερο, σε σύγκριση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, θα απαιτηθούν προκειμένου να ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Αιτία; Η μη έγκαιρη απαλλοτρίωση από το δημόσιο των απαιτούμενων χώρων και οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες πέραν της χρονικής υστέρησης δημιουργούν σειρά σοβαρών αλυσιδωτών επιπτώσεων.
Οι επικεφαλής της εταιρείας παραχώρησης Ολυμπία Οδός Α.Ε. -στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ξενάγησης στα εργοτάξια του υπό κατασκευή οδικού άξονα- έκρουσαν τον κώδωνα κινδύνου και σημείωσαν ότι αυτή τη στιγμή τράπεζες-κατασκευαστικοί όμιλοι και δημόσιο συζητούν για την υλοποίηση ενός «σχεδίου δράσης» για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του μεγαλύτερου συγχρηματοδοτούμενου έργου της Ελλάδας, συνολικού κόστους κατασκευής 2,177 εκατ. ευρώ.
«Ντόμινο εφέκτ»
Η μεγάλη καθυστέρηση ως προς την απόδοση των απαιτούμενων χώρων δεν επιτρέπει στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία να ολοκληρώσει το έργο, σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Έτσι, δεν μπορεί να ...εγκαταστήσει τους προβλεπόμενους (από τη σύμβαση) σταθμούς διοδίων, γεγονός που συνεπάγεται απώλειες εσόδων. Ωστόσο, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου, επί του οποίου στηρίχθηκε ο τραπεζικός δανεισμός, βασίζεται στα έσοδα από τα διόδια. Με άλλα λόγια οι τράπεζες «ανησυχούν» για το πότε θα εισπράξουν τα επενδυμένα κεφάλαια, τη στιγμή που το έργο δεν εκτελείται ομαλά και δεν τοποθετούνται «στην ώρα» τους οι σταθμοί των διοδίων.
«Μέχρι σήμερα υπάρχουν απώλειες εσόδων ύψους 100 εκατ. ευρώ, επειδή το έργο δεν υλοποιείται σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Καθημερινά εισπράττουμε έσοδα από διόδια 200.000 ευρώ και δαπανούμε ένα εκατομμύριο ευρώ» αναφέρει ο Γάλλος διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού Gilles Godard.
Σύμφωνα με την «πολυεθνική» κοινοπραξία, από τις έξι Οκτωβρίου, σε μηνιαία βάση, υπάρχουν απώλειες εσόδων δύο – δυόμιση εκατομμυρίων ευρώ, επειδή δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη αμφίπλευρα διόδια (στο ρεύμα ανόδου και καθόδου).
Αυτός είναι ο λόγος, όπως υποστηρίζουν, για τον οποίο αυτή τη στιγμή το μόνο σίγουρο είναι ότι οι κατασκευαστικές εργασίες θα επιμηκυνθούν κατά δύο χρόνια, δηλαδή έως το 2014 από το 2012. «Θα ήταν επισφαλές να ανακοινώσουμε ακριβή χρονοδιαγράμματα όσο μαίνονται οι διαπραγματεύσεις με το δημόσιο και τις τράπεζες» αναφέρουν.
Από την κοινοπραξία σημειώνουν ότι το ποσοστό προόδου των απαλλοτριώσεων στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα ξεπερνάει το 50% και επισημαίνουν ότι το δημόσιο έχει υποσχεθεί ότι έως τα μέσα του 2012 οι απαλλοτριώσεις θα επισπευθούν.
Στο πλαίσιο αυτό, οι επικεφαλής της κοινοπραξίας εκτιμούν ότι μέσα στην επόμενη διετία θα ξεκινήσουν να παραδίδονται τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, ενώ μέσα στο καλοκαίρι του 2011 υπολογίζεται ότι θα έχουν αποπερατωθεί δύο σήραγγες στο Δερβένι.
Παράλληλα, το τμήμα μήκους πέντε χιλιομέτρων από την Αρχαία Κόρινθο έως τα διόδια του Ζευγολατιού υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί το Φεβρουάριο.
Όσον αφορά την αναστολή των εργασιών -ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας- στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα, μέρος του οποίου (περίπου 20 χλμ) διερχόταν από την περιοχή Natura της λίμνης Καϊάφα, προς στιγμήν δεν υπάρχει ενημέρωση από το υπουργείο Υποδομών σχετικά με τη νέα χάραξη του έργου. Το εκτιμώμενο κόστος της νέας χάραξης ανέρχεται στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το συγκεκριμένο τμήμα, κατά την κοινοπραξία, συνεισφέρει σε μικρό βαθμό στη συνολική «πίτα» των εσόδων του αυτοκινητοδρόμου.
Διόδια
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο μέσος ημερήσιος όρος διερχόμενων οχημάτων, ο οποίος στο σύνολο του αυτοκινητοδρόμου έχει υποχωρήσει σε ποσοστό 12% (συγκριτικά με πέρυσι), ανέρχεται:
- Στις 28.000 έως 60.000 (σε περιόδους αιχμής) από τα διόδια Ελευσίνας
- Στις 22.000 από τα διόδια του Ισθμού
- Στις 9.000 από τα διόδια του Ζευγολατιού και
- Στις 7.500 από τα διόδια του Ρίο
Από τα μέσα του 2012 αναμένεται ότι θα λειτουργούν σταθμοί διοδίων και στα δύο ρεύματα του τμήματος Ελευσίνα-Κόρινθος, οπότε δηλαδή θα ξεκινήσει η χρέωση ανά χιλιόμετρο, η οποία αρχικά θα διαμορφωθεί στα 0,003 ευρώ. Σήμερα το τέλος διέλευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων στα διόδια Ελευσίνας και Ισθμού (όπως και στη Ν. Πέραμο, τους Αγ. Θεοδώρους, το Ζευγολατιό και το Ρίο) ανέρχεται στα 2,90 ευρώ.
Τί αλλάζει
Στο τμήμα Ελευσίνας – Κορίνθου εκτελούνται εργασίες αναβάθμισης, ώστε να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Όπως αναφέρουν από την Ολυμπία Οδό, το συγκεκριμένο τμήμα βρισκόταν σε απόλυτη παρακμή: Ο ηλεκτροφωτισμός ήταν ανύπαρκτος, μεγάλο μέρος των στηθαίων ήταν κατεστραμμένο, ενώ τοποθετείται αντιολισθητική επίστρωση. Στο υπόλοιπο τμήμα του οδικού άξονα, έως τον Πύργο κατασκευάζονται σήραγγες και ανισόπεδοι κόμβοι, εν γένει κατασκευάζεται νέος αυτοκινητόδρομος.
Ταυτότητα του έργου
Παραχωρησιούχοι / % συμμετοχής
Vinci Concessions / 29,9%
Hochtief PPP Solutions / 17%
J&P Άβαξ / 17%
Άκτωρ Παραχωρήσεις / 17%
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ / 17%
Αθηνά ΑΤΕ / 2,1%
(Πηγή:www.capital.gr)
Δύο χρόνια περισσότερο, σε σύγκριση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, θα απαιτηθούν προκειμένου να ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Αιτία; Η μη έγκαιρη απαλλοτρίωση από το δημόσιο των απαιτούμενων χώρων και οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι οποίες πέραν της χρονικής υστέρησης δημιουργούν σειρά σοβαρών αλυσιδωτών επιπτώσεων.
Οι επικεφαλής της εταιρείας παραχώρησης Ολυμπία Οδός Α.Ε. -στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ξενάγησης στα εργοτάξια του υπό κατασκευή οδικού άξονα- έκρουσαν τον κώδωνα κινδύνου και σημείωσαν ότι αυτή τη στιγμή τράπεζες-κατασκευαστικοί όμιλοι και δημόσιο συζητούν για την υλοποίηση ενός «σχεδίου δράσης» για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του μεγαλύτερου συγχρηματοδοτούμενου έργου της Ελλάδας, συνολικού κόστους κατασκευής 2,177 εκατ. ευρώ.
«Ντόμινο εφέκτ»
Η μεγάλη καθυστέρηση ως προς την απόδοση των απαιτούμενων χώρων δεν επιτρέπει στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία να ολοκληρώσει το έργο, σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Έτσι, δεν μπορεί να ...εγκαταστήσει τους προβλεπόμενους (από τη σύμβαση) σταθμούς διοδίων, γεγονός που συνεπάγεται απώλειες εσόδων. Ωστόσο, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου, επί του οποίου στηρίχθηκε ο τραπεζικός δανεισμός, βασίζεται στα έσοδα από τα διόδια. Με άλλα λόγια οι τράπεζες «ανησυχούν» για το πότε θα εισπράξουν τα επενδυμένα κεφάλαια, τη στιγμή που το έργο δεν εκτελείται ομαλά και δεν τοποθετούνται «στην ώρα» τους οι σταθμοί των διοδίων.
«Μέχρι σήμερα υπάρχουν απώλειες εσόδων ύψους 100 εκατ. ευρώ, επειδή το έργο δεν υλοποιείται σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα. Καθημερινά εισπράττουμε έσοδα από διόδια 200.000 ευρώ και δαπανούμε ένα εκατομμύριο ευρώ» αναφέρει ο Γάλλος διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού Gilles Godard.
Σύμφωνα με την «πολυεθνική» κοινοπραξία, από τις έξι Οκτωβρίου, σε μηνιαία βάση, υπάρχουν απώλειες εσόδων δύο – δυόμιση εκατομμυρίων ευρώ, επειδή δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμη αμφίπλευρα διόδια (στο ρεύμα ανόδου και καθόδου).
Αυτός είναι ο λόγος, όπως υποστηρίζουν, για τον οποίο αυτή τη στιγμή το μόνο σίγουρο είναι ότι οι κατασκευαστικές εργασίες θα επιμηκυνθούν κατά δύο χρόνια, δηλαδή έως το 2014 από το 2012. «Θα ήταν επισφαλές να ανακοινώσουμε ακριβή χρονοδιαγράμματα όσο μαίνονται οι διαπραγματεύσεις με το δημόσιο και τις τράπεζες» αναφέρουν.
Από την κοινοπραξία σημειώνουν ότι το ποσοστό προόδου των απαλλοτριώσεων στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα ξεπερνάει το 50% και επισημαίνουν ότι το δημόσιο έχει υποσχεθεί ότι έως τα μέσα του 2012 οι απαλλοτριώσεις θα επισπευθούν.
Στο πλαίσιο αυτό, οι επικεφαλής της κοινοπραξίας εκτιμούν ότι μέσα στην επόμενη διετία θα ξεκινήσουν να παραδίδονται τμήματα του αυτοκινητοδρόμου, ενώ μέσα στο καλοκαίρι του 2011 υπολογίζεται ότι θα έχουν αποπερατωθεί δύο σήραγγες στο Δερβένι.
Παράλληλα, το τμήμα μήκους πέντε χιλιομέτρων από την Αρχαία Κόρινθο έως τα διόδια του Ζευγολατιού υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί το Φεβρουάριο.
Όσον αφορά την αναστολή των εργασιών -ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας- στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα, μέρος του οποίου (περίπου 20 χλμ) διερχόταν από την περιοχή Natura της λίμνης Καϊάφα, προς στιγμήν δεν υπάρχει ενημέρωση από το υπουργείο Υποδομών σχετικά με τη νέα χάραξη του έργου. Το εκτιμώμενο κόστος της νέας χάραξης ανέρχεται στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ το συγκεκριμένο τμήμα, κατά την κοινοπραξία, συνεισφέρει σε μικρό βαθμό στη συνολική «πίτα» των εσόδων του αυτοκινητοδρόμου.
Διόδια
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ο μέσος ημερήσιος όρος διερχόμενων οχημάτων, ο οποίος στο σύνολο του αυτοκινητοδρόμου έχει υποχωρήσει σε ποσοστό 12% (συγκριτικά με πέρυσι), ανέρχεται:
- Στις 28.000 έως 60.000 (σε περιόδους αιχμής) από τα διόδια Ελευσίνας
- Στις 22.000 από τα διόδια του Ισθμού
- Στις 9.000 από τα διόδια του Ζευγολατιού και
- Στις 7.500 από τα διόδια του Ρίο
Από τα μέσα του 2012 αναμένεται ότι θα λειτουργούν σταθμοί διοδίων και στα δύο ρεύματα του τμήματος Ελευσίνα-Κόρινθος, οπότε δηλαδή θα ξεκινήσει η χρέωση ανά χιλιόμετρο, η οποία αρχικά θα διαμορφωθεί στα 0,003 ευρώ. Σήμερα το τέλος διέλευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων στα διόδια Ελευσίνας και Ισθμού (όπως και στη Ν. Πέραμο, τους Αγ. Θεοδώρους, το Ζευγολατιό και το Ρίο) ανέρχεται στα 2,90 ευρώ.
Τί αλλάζει
Στο τμήμα Ελευσίνας – Κορίνθου εκτελούνται εργασίες αναβάθμισης, ώστε να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Όπως αναφέρουν από την Ολυμπία Οδό, το συγκεκριμένο τμήμα βρισκόταν σε απόλυτη παρακμή: Ο ηλεκτροφωτισμός ήταν ανύπαρκτος, μεγάλο μέρος των στηθαίων ήταν κατεστραμμένο, ενώ τοποθετείται αντιολισθητική επίστρωση. Στο υπόλοιπο τμήμα του οδικού άξονα, έως τον Πύργο κατασκευάζονται σήραγγες και ανισόπεδοι κόμβοι, εν γένει κατασκευάζεται νέος αυτοκινητόδρομος.
Ταυτότητα του έργου
Παραχωρησιούχοι / % συμμετοχής
Vinci Concessions / 29,9%
Hochtief PPP Solutions / 17%
J&P Άβαξ / 17%
Άκτωρ Παραχωρήσεις / 17%
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ / 17%
Αθηνά ΑΤΕ / 2,1%
(Πηγή:www.capital.gr)
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου